Interview Joost Zwagerman

Interview Joost Zwagerman JOOST ZWAGERMAN DEBUTEERDE in 1986 op tweeëntwintigjarige leeftijd met de roman De houdgreep. Eén jaar later werd deze gevolgd door de verhalenbundel Kroondomein, naar aanleiding waarvan het weekblad De Tijd hem uitriep tot ‘de kroonprins van de Nederlandse literatuur’. De roman Gimmick! (1989), die zorgde voor uw grote doorbraak, moest toen nog verschijnen. Naast schrijver is Joost Zwagerman dichter, columnist, essayist en een graag geziene gast in de media.

Waarom is schrijver zijn het mooiste vak ter wereld?
Omdat je niemands knecht bent.

En welke kanten van het schrijversbestaan vindt u minder leuk?
De totale vrijheid is soms ook een nadeel. Plicht kan de zaken soms wat eenvoudiger maken. Een schrijver moet altijd een beroep doen op zelfdiscipline, concentratie en een soms oceanisch doorzettingsvermogen.

Hoe is het u gelukt om te gaan met de druk van lovende recensies, ten tijde van 'Gimmick!'?
Nou, wat de boel wel makkelijker maakte, was dat Gimmick! een nogal controversieel boek was en zéér gemengd werd ontvangen. Ik herinner mij dat krant nummer één schreef dat Gimmick! deed denken aan Nescio’s ‘Titaantjes’ en Gerard Reves De avonden, maar krant nummer twee schreef: Gimmick! is ongetwijfeld hét dieptepunt van de Nederlandse literatuur sinds tien, vijftien jaar. Dankzij die uitersten raakten lezers erg nieuwsgierig naar het boek. Ik heb dus al vroeg geleerd dat alle soorten recensies zo hun nut hebben, ook negatieve.

Naast schrijver, dichter, columnist, essayist bent u ook vaste gast bij De wereld draait dooren een bekend gezicht in de media. Hoe blijft u geïnspireerd?
Nou, dat is maar één avond in de maand. De rest van de maand ben ik gewoon aan het werk, zes dagen in de week, negen uur per dag (of soms: per avond en nacht). De Wereld Draait Door neemt dus een heel klein deel van mijn bezigheden in beslag. Het opmerkelijke is natuurlijk wel dat dit heel kleine deel door vaak wel meer dan een miljoen mensen wordt gezien, en dat heel veel mensen hun oordeel over mij baseren op wat voor mijzelf slechts in de marge van mijn bestaan plaatsvindt, terwijl veel minder mensen mijn eigenlijke en feitelijke werk kennen: mijn dichtbundels, essaybundels en romans.

Hoe bent u in aanraking gekomen met Lira en wat betekent Lira voor u in de beroepspraktijk?
Het is alweer heel lang geleden dat ik me bij Lira heb aangesloten. Ik kan mij niet meer herinneren hoe ik in aanraking kwam met Lira. In de praktijk betekent aangesloten zijn bij Lira dat ik dankzij Lira met een overrompelende precisie op de hoogte ben van de aantallen boeken die er van mij worden uitgeleend.

Heeft u tips voor beginnende auteurs?
Veel lezen, nog meer lezen, en nóg meer. En je niet blindstaren op verkoopcijfers. 

Hoe ziet u de toekomst van het schrijversvak tegemoet met het oog op digitale ontwikkelingen?
Alles in het boekenvak verandert, maar tegelijk blijven mensen altijd behoefte houden aan een dwingend en onnavolgbaar verteld verhaal.

Waar kan Lira u nog bij helpen in de toekomst?
Met het arglistig en zorgvuldig volgen van wat er met mijn boeken gebeurt in die nieuwe, digitale werelden voor wat betreft reproductie, uitleningen en verspreiding.